MAMMORNA PÅ RÖRELSERNAS MUSEUM, MALMÖ COMMUNITYBIENNAL 2019

Fem röster läser högt ur Alexandra Pascalidous intervjubok Mammorna.

Bokens mammor berättar om hur deras barn blivit en del av gängkrigen och till slut skjutits till döds. Boken handlar om sorg och saknad men också om barnen, ungdomarna, sönerna som hoppet och ljuset.

Med högläsningen lånar fem samhällsbärare sin röst åt mammorna.

Kanske är det inte bara mammornas som ska bära sorgen - kanske är det ett gemensamt ansvar.

Läsningen görs av:
• Nadia Jebril, Sveriges Radio
• Rakel Chukri, journalist
• Katrin Stjernfeldt Jammeh, kommunfullmäktiges ordförande i Malmö
• Showan Shattak, aktivist och folkbildare
• Mariam Bagher, initiativtagare till MammaUpproret

Lördagen 23 november, kl. 15.30-16.30 på Rörelsernas museum, Bergsgatan 20. Gratis.

Produktion: Södra Communityteatern

UPPDATERING: 

Mammorna går nu ut på turné! För mer info och bokning, se här

MALMÖ COMMUNITY BIENNAL 2019

Under tre intensiva dagar samlas Malmö-bor, scenkonstinstitutioner och fria grupper för att tillsammans undersöka vad communitykultur och scenkonst kan vara.

Vi ser på scenen som en plats för utbyte av erfarenheter och tankar, experiment och påståenden, politiska samtal och hudnära porträtt.

Tillsammans kan vi göra scenkonsten till en plats för fler! Fler som tillåts berätta och gestalta! Fler som bjuds in att vara delaktiga i samhällets alla frågor. Från det mest personliga - till de stora frågorna om vart vi är på väg…

Det här var Communitybiennalen 2019:

• 3 dagar med scenkonst
• 4 scener
• 25 programpunkter
• Deltagande dansföreställningar och workshops
• Debatter och politiska samtal om communitykultur
• Och massor med nya oväntade kulturupplevelser

VI UTFORSKAR:
◼︎ Hur ska vi omtänka scenkonstens roll i samhället?
◼︎ Om scenen är en plats för ett ständigt pågående samtal om vilka vi är och våra möjligheter att påverka våra liv, hur gör vi den då tillgänglig för fler?
◼︎ Hur kan scenkonsten möta nya utmaningar i ett föränderligt politisk landskap?
◼︎ Kan communitykulturen vara en länk mellan scenkonsten och medborgarna?

UPPDATERING: 

Nu planerar vi inför nästa biennal 2021! Vill du veta mer eller kanske vara med och bidra? Se mer info här

Välkommen till Malmö...

En föreställning om ett land med öppna gränser.

En föreställning om ett land med öppna gränser.

Södra Communityteaterns nya föreställning gör ett nedslag mitt i flyktingkrisen hösten 2015. Då fylldes Malmö Central av nyanlända, frusna och hungriga flyktingar.  I Välkommen till Malmö har vi valt att skildra de som var där och tog emot; volontärerna, myndigheterna, föreningarna och trossamfunden...  Vad minns de av det som hände? Hur har de kommit att påverkas av mötet med de flyende? 

 

Välkommen till Malmö är ett collage av röster, från en tid som för alltid är inristad i Malmösjälen. En tid av att hjälpa och finnas till för den som mest behöver. Till grund för manus ligger Malmö Stadsarkivs gedigna intervjumaterial, som delvis finns utgivet i boken Ankomst Malmö. På scenen gestaltas de intervjuade av fem aktörer som ger röst åt deras erfarenhet, med sång och skådespel. 

 

Publiken uppmanas att ta med sig ett par skor att skänka till föreställningen. Skorna kommer att användas som en symbol för att vara på flykt/ på vandring. Den som erbjuder sina skor får dessutom köpa sin biljett för halva priset (ordinarie pris 160 sek).

Efter föreställningen skänks skorna till Röda Korset i Malmö.

På scen:

Malin Brandqvist, skådespelare

Abdul Hadi Husam Muhi Aldeen, skådespelare

Magnus Göransson, skådespelare

Sven-Erik Svempa Lunderqvist, piano

Loulou Lamotte, sång

 

Intervjuer: Karin Sjöberg, Malmö Stadsarkiv

Grafisk form: Emma Bengtsson

Kostym/mask: Dana Stojakovic

Producent o fotografi: Rooz Emad

Manus och regi: Jonas Jarl

 

Välkommen till Malmö är Södra Communityteaterns sjunde produktion.

 

Spelas på ABF Malmö, Spånehusvägen 47.

Speldatum: 2, 4, 10, 12, 13, 15 december 2018 kl 19:00.

Biljetter säljs på Kulturcentralen

www.kulturcentralen.nu

040-103020

I samarbete med ABF Malmö, med stöd av Malmö Stad.

Tack till Malmö Stadsarkiv.

HUD KRIG HEM - Nypremiär

En föreställning om att vara på gränsen. På gränsen till att rämna, falla ihop… men också på gränsen till att hitta någon som vill oss väl. Någon som öppnar avspärrningarna och säger välkommen, som öppnar famnen.

Semir, Danica och Hadi flydde alla från krig till freden i Sverige. Semir och Danica kom i början av 90-talet när bombplanen flög över forna Jugoslavien, och Hadi kom från Mellanöstern för bara två år sedan. Hadi kom i sista sekund till ett nytt hem, ett land som var öppet, tog emot och välkomnade. Idag hade han nekats att återförenas med sina bröder. Loulou berättar om ett annat krig, om att bli bedömd efter sitt yttre, huden och kroppen. Rädd att bli utdömd är hon samtidigt så stark.

 

Berthold Brechts klassiker Mor Courage väver samman Semirs, Danicas, Hadis och Loulous berättelser till en föreställning om hur kriget inte förändrats. Lidandet och förtrycket är detsamma, och om detta må vi fortsätta berätta!

 

HUD KRIG HEM är krigets röster och smärta mitt ibland oss. Den gör det omöjligt att hålla ord som krig, förföljelse och tortyr på avstånd, som något som andra länders problem, och den räddar oss från att bli omänskligt immuna och stumma.

 

HUD KRIG HEM är Södra Communityteaterns sjätte produktion.

HUD KRIG HEM har premiär den Spelas 11 oktober på Odin Teatret - 14, 15, 17 oktober på Klaffbron, Malmö - 20 oktober på ABF, Malmö.

 

Biljetter säljs på Kulturcentralen, www.kulturcentralen.nu 040-103020

Med stöd av Region Skåne och i samarbete med ABF Malmö.

 
Manus och regi:
Jonas Jarl
Musik:
Elis Jarl Skute och Joel Metz
Produktion:
Katarina Löfstedt - Rooz Emad
PÅ SCEN:
Abdulhadi Husam Muhi Aldeen
Dana Stojakovic
Loulou LaMotte
Semir Halilovic
Magnus Göransson
Elis Jarl Skute
Joel Metz
Kostymdesign:
Danica Stojakovic
Grafisk form:
Emma Bengtsson
Fotograf:
Nadja Hallström - Rooz Emad
Spring Hadi, spring!

En föreställning om att springa för livet.

Abdul Hadi Husam Muhaideen - skådespelare
Elis Jarl Skute – kompositör, musiker
Jonas Jarl – manus, regi

"Lyssna på Hadi!" (SDS 21.4)

Spelas på Teaterns Dag, 10/3 kl. 15.00 på ABF, Spånehusvägen 47, Malmö.
This Side Story

– Södra Communitys teaterläger

Vem får vara med?
Vi riktar oss till dig mellan 14 och 20 år.
Inga förkunskaper krävs! Däremot vill vi att du skriver några rader om dig själv; om du är särskilt intresserad av teater, sång eller dans samt varför du vill vara med i This Side Story. Anmälan görs till sommar@sodracommunity.se och ska innehålla följande information: namn, ålder, kontaktuppgifter och en kortare presentation av dig själv.
 
Anmäl dig senast 10 juni!
Anmälan är bindande! Om du har några frågor är du välkommen att maila oss.
 
När är lägret?
Lägret sträcker sig över tidsperioden 19 juni – 22 juli. Denna tid är indelad i två perioder: en repetitionsperiod och en föreställningsperiod.
 
Repetitionsperioden: 19 juni-13 juli , måndag till fredag.
Ledigt på helger samt midsommarafton 23 juni.
Under denna period repar vi heldagar, kl.10-16.
Föreställningsperioden: 14/juli -22 juli.
Ledighet 15 & 18 juli.
Under denna period har vi förställningar och ses från kl. 15-21.
 
Föreställningar:
Spelas den 14(premiär), 16, 19, 20 och 21 juli, klockan 19.00.
Livet i två bitar

- en föreställning om migration, kärlek och drömmar.

Ett gästspel av Teater Theatron.

Vad berättar vi för våra barn? Livet i två bitar  är en teaterföreställning för alla som vill dela om identitet. Alla som vill höra, uppmuntra eller själva berätta. 3 % av jordens befolkning är migranter idag. I Sverige har närmare 20 % av invånarna utländsk härkomst. Vi tycker att dessa berättelser är de som på allvar kan säga något om vår tid. Vi önskar med denna föreställning öppna upp för migranternas berättelser. De är oerhört viktiga anser vi, då de kan bidra till att skapa ett naturligt möte mellan människor, såväl på gatan som i teatersalongen.

 

På scen: Suzanna Santrac och Zeljko Santrac
Regi: Tomas Lindström
Manus: Jan Mark

 

20 och 21 maj kl 20.00

Biljett: kulturcentralen.nu eller hos oss på dörren

Språkcafé  - ARABISKA FÖR NYBÖRJARE

Nu finns det äntligen ett språkcafé för oss som vill lära oss arabiska.  Mohammad Dghem leder en konversationkurs i lätt arabiska för nybörjare.

 

Grupp 1 - måndagar och onsdagar kl. 18-19

Grupp 2 - tisdagar och torsdagar kl. 18-19

 

Ingen avgift, kursen är gratis. Välkommen!

 

Mohammad Dghem tog sin examen i arabiska språk- och kultur

1982 vid Universitet i Aleppo. Han har undervisat på lärarutbildningen i Benghazi och ledde under 80-och 90-talen ett Libyskt teveprogram i litteraturkritk.

Projekt Skåne - var går gränsen?

Projekt Skåne är vår berättelse om att vara här. 

Skåne är i ständig förändring. Gränserna öppnas och stängs. Språket är inte längre detsamma. Ingen av oss är här av samma anledning men nu är vi här...

Det är vår första produktion i våra nya lokaler på Kristianstadsgatan 16 i Malmö.

 

Abdul Hadi berättar om de första stegen på Skånsk mark och om att få träffa sin lillebror igen. Lovisa om att vilja bort från de normer som tvingar oss att bli som alla andra. Anneli om att vilja ha sin mammas efternamn. Också. Motaz om vilka vi skulle kunna vara för varandra om vi vågade se. Mikael om att bryta upp från media, Stockholm och the me-project. Amina om att vara på resa mot något nytt, ny stad och förälskelse. Och Malaika... som lär oss prata skånska och ta oss själva på allvar.

 

På scen: Malaika Mqulo, Anneli Horáková Eriksson, Motaz Dgheim, Abdul Hadi Mohedin, Amina Olsson, Lovisa Perman, Mikael Olsson Al Safandi
Regi: Jonas Jarl
Manus: Jonas Jarl och ensemblen

27 maj 20.00 Urpremiär, 28 maj 20.00, 29 maj 16.00, 3 juni 20.00, 4 juni 20.00, 5 juni 16.00, 10 juni 20.00, 11 juni 20.00, 12 juni 16.00

Biljett: kulturcentralen.nu eller hos oss på dörren

Utan Talan

 

Just nu pågår repetitionerna inför föreställningen Utan Talan. Det är Södra Communityteaterns andra produktion med premiär den 16 mars på Moriska Paviljongen i Malmö. Tvillingsystrarna June och Jennifer bestämmer sig för att aldrig mer prata med någon. Vi får följa dem under några intensiva månader i Margareth Thatchers England, med kravallerna i Brixton och Prince Charles och Lady Dianas bröllop som fond.

Manus bygger på en intervju med tvillingarna som kom till England från Barbados, som utsattes för isolering och utfrysning, som behandlades som brottslingar ... och som till slut svarade upp till de åsikter som projicerades på dem och brände ner sin egen skola.

Vem är mest stum? June och Jennifer som tystnar inför rasism och förnedring - eller det samhälle som med makt och medel svarar tvillingarna med tystnad?

AV Linda Brogan och Polly Teale

REGI Jonas Jarl

MEDVERKANDE Adjovi Folly, Malaika Mqulo, Isac Victor, Charlie, Sarah Lydia Afari

KOSTYM Emma Matilda Bengtsson

Tango & Tortyr

Tango & Tortyr är en föreställning som börjar i militärkuppens Chile 1973 och slutar i Malmö idag. En natt vaknar en flicka av hårda röster och stöveltramp, av militärpolisens brutala intrång hos familjen. Hennes mamma förs bort och hon bestämmer sig för att leta efter henne. Det skulle kunna vara en berättelse med ett lyckligt slut. Hon hittar sin mamma. De lyckas fly undan Pinochet, tortyr och förnedring. Alla i familjen överlever. Men räcker det att överleva?

Det har gått snart fyrtio år sedan kuppen. Flickan som såg sin mor gripas har själv blivit mamma. En kväll samlas tre generationer kvinnor vid middagsbordet. Militärkuppen är ingenting man pratar om. Det finns en tyst överenskommelse i familjen. Det mormor varit med om ska vi inte nämna vid namn. Ikväll har barnbarnet Alicia bestämt sig för att bryta tystnaden.

Föreställningen Tango & Tortyr handlar om arvet efter militärdiktaturen och de samtal som aldrig ägt rum. Varför är det så svårt att prata? Är det bättre att glömma och gå vidare? Går det?

AV America Vera Zavala

REGI Jonas Jarl

MEDVERKANDE Imelda Cruz Linde, Lena Peréz Catalàn, Ofelia Jarl Ortega

KOMPOSITION Erik Hjärpe

MUSIK Erik Hjärpe, Juanjo Passo

KOSTYM Emma Matilda Bengtsson

IDENTITY DRAMA LAB

Södra Communityteatern verkar för en teater på de aktivas villkor, en teater för social förändring genom deltagarnas medskapande och samarbete med institutioner. Detta genom ungas egen aktivitet och med äldre professionellas stöd. Vi vill utreda och utveckla en process för både stärkt självkänsla och byggande av en samhörighet över etniska, klass- och generationsmässiga gränser. Vi vill, som ett första steg, undersöka möjligheter, organisation och metoder för att med deltagarnas teater som verktyg komma åt ungas sysslolöshet, vanmakt och utanförskap. Vi vill utreda hur ett skapande sammanhang ser ut som blir till mötesplats, interaktion och integration av grupper som upplever sig stå långt från varandra. Vi vill ta reda på hur en teaterverksamhet på bredden kan förbättra representativiteten i ett mer etablerat offentligt kulturliv. Och vi vill undersöka hur ungdomar själva blir aktiva och premissgivare i den verksamheten.

TEATER FÖR INFORMELLT LÄRANDE, SAMHÖRIGHET OCH DEMOKRATI

Under förprojektet vill vi tillsammans med en referensgrupp av ungdomar undersöka hur en grundplattform för communityteatersatsningen ska fungera och se ut. Vi vill pröva att bygga ett Identíty Drama Lab. Det är konkret en löpande, regelbunden mötesverksamhet där det under förprojektet handlar om att tillsammans med intresserade unga bygga en plattform för samtal om hur en communityteater kan väcka intresse, vilka den kan rekrytera, vilka de främsta hindren är, hur deltagares egna berättelser kommer fram och hur beslut ska tas. Vi diskuterar och undersöker tillsammans identitet; vilka är vi för varandra – i bostadsområdet, i samhället? Vad vill de/vi berätta? Vem väljer berättelse? Vem väljer form för berättelsen?

 

AV, MED OCH FÖR UNGA

Identity Drama Lab är, under utvecklingsfasen, ett kontinuerligt skapande tillsammans av-, med- och för de ungdomar som sällan- eller aldrig kommer till tals. Vi undersöker och prövar formerna, organisationen och metoderna som syftar till att bereda väg för fler att vilja delta med de egna berättelserna på scenen, i communityteatern. Tillsammans skapar vi en organisation där fler förmår formulera sina erfarenheter tillsammans med andra - och därmed skapa de berättelser som sällan kommer till uttryck.

IDENTITET – STEG FÖR STEG

Identity Drama Lab är, i ett andra steg, den regelbundna verksamhet där skrivarverkstäder, läsecirklar och teaterträning löpande anpassas till deltagarnas behov och intresse. Med Identity Drama Lab vill vi, i förlängningen, skapa ett forum för: - teaterträning med målsättning att vara med i någon av Södra Communityteaterns uppsättningar. - social träning för de unga med handledning av mentor (äldre pensionerad eller yrkesverksam skådespelare, dansare, sångare, dramaturg , scenograf, sminkös, kostymör, ateljésnickare eller regissör) - kontinuitet som mötesplats, diskussionsforum, fortbildning och teaterträning även mellan uppsättningar och föreställningar. Södra Community ska vara en plattform, kontaktyta och verktyg för samhörighet och delaktighet långt utanför det rent inomteatrala. - en löpande utvärdering och omformande av organisation, metod och innehåll av de medverkande.

GAMMAL LÄR UNG / UNG LÄR GAMMAL

Sommaren 2016 hoppas vi ha kommit så långt att vi tillsammans med unga funnit en modell för Identitet Drama Lab som fungerar lärande i både klassisk och ny mening. Att skapa tillsammans är att lära av varandra. Vi ser skapandet som ett lärande möte, på flera plan, mellan den gedigna kunskapen och livserfarenheten hos professionella utövare av scenkonst - i möte med unga med nyfikenhet och uttrycksbehov. Allt bygger på att uttrycka sig, lusten till den egna berättelsen.

ÖVERFÖRING AV ERFARENHET OCH MAKT

Södra Community syftar till att på längre sikt främja delaktiga unga medborgare. Teaterträning, social träning och kontinuitet blir instrument för att skapa förtroende mellan ung, gammal, etablerad, icke-etablerad, olika grupper och värdegemenskaper. Och som bieffekter också bidra till en bättre förmåga till att representera alla samhällsgrupper på scen och därmed motivera en ny publik till teatern. För att uppnå detta vill vi under utvecklingsfasen våga lägga gamla verktyg och handlingsprogram åt sidan. Vi behöver finnas som bollplank och stöd i nya processer men vi måste dela med oss av makten över organisation och metod. Vad händer om vi låter andra styra utvecklingen? Blir det bra? Går det som skapas att visa på en scen? Det vet vi inte. Men med ett Identity Drama Lab vill undersöka hur vi talar med och inte över huvudet på en ung generation samtidigt som vi överför erfarenhet.

UTMANA SCENKONSTENS INSTITUTIONER

Vi vill under utvecklingsfasen undersöka intresse och former för samarbete med de ledande scenkonstinstitutionerna i Malmö – och i Skåne både vad gäller lån av personal och mötesforum för att utmana gamla synsätt och tillsammans gå nya vägar för att skapa en deltagande scenkonst som i det också kan nå nya publikgrupper. Därmed också öppna möjligheten för institutionernas personal att dela med sig av erfarenheter, kunskap, själva lära sig något i möten och göra en samhällelig insats. Vår målsättning är att i steg 2 nå ett samarbete med flera av Skånes scenkonstinstitutioner, såsom Skånes Dansteater, Malmö och Helsingborgs stadsteater, Malmö Opera och Musik i Syd, med teaterskolan Sundsgården och Fridhem på folkhögskolenivå samt med Teaterhögskolan i Malmö, men också, där det är möjligt, samverka med fria grupper och amatörteaterföreningar. Riksteatern Skåne och Teatercentrum Syd ska där det är möjligt också engageras.

KUNSKAP, ÖMSESIDIGT LÄRANDE OCH MODET ATT BERÄTTA

Drama Lab arbetar konkret med:

1) Kunskap – med den äldre som mentor och förebild Teaterträning, eget skrivande, textanalys, gestaltning är grundläggande för varje teaterarbetares utveckling. I regelbundna, veckoliga möten förmedlar den äldre kulturarbetaren sin kunskap om berättande, text, gestaltning, framträdande och rösten och kroppen som verktyg. Det är de som med varlig hand överför erfarenhet till de yngre. Det ställer också krav på en löpande diskussion om ömsesidiga uppfattningar om spelregler för socialt umgänge och samarbete.

2) Att mötas bortom varandras safe zone. Allt lärande är ömsesidigt. Vi tror att de ungas vilja att lära av sin mentor/handledare måste speglas i den äldres vilja att lyssna in sina adepters erfarenheter. Vi vet att den andres erfarenhet öppnar våra ögon för en djupare förståelse av varandras likheter och olikheter. Här finns en ömsesidig möjlighet att genom communityteaterns verktyg och metod lyssna in varandra och därigenom stärka förmågan till inlevelseförmåga och förståelse.

3) Att inte öva för övandets skull. Målet för varje mentor och elev i Identitet Drama Lab behöver inte vara att till varje pris nå scenen. Processen är viktig nog. Men det konkreta arbetet med berättelse, text, röst, kropp, teater, dans och gestaltning syftar till att - tillsammans diskutera verklighet och erfarenheter som kräver berättelser - tillsammans utforska utforska möjliga konstnärliga gestaltningar - tillsammans finna vägen till hur verket presenteras i mötet med publiken - att i många fall tillsammans äntra scenen, men bara på frivillig basis Resultaten av arbetet under året kan bli både mindre publika föreställningar, men en målsättning och motiverande kraft, tror vi bör vara en, helst årligen återkommande jättelik föreställning. Ett slags modernt bygdespel där unga deltagare, tillsammans med professionella, framträder med sina berättelser på scen. Stort, brett och publikt.

Konstnärlig ledare

JONAS JARL

+46(0)760261288

jonas@sodracommunity.se

Copyright ©2020 Södra Communityteatern

  • Facebook
  • Instagram
  • YouTube